Forum

Rozmowy wolne i frywolne

O reformie oświaty

  • Autor: taara Data: 2016-10-12 13:58:10

    Zachęcona przez Panią Minister w wielu wywiadach do wypowiedzenia swojego zdania na temat reformy oświatowej przedstawiam (gdzie się tylko da) swój pogląd w tej sprawie.

     

    Jestem emerytowaną nauczycielką przedmiotów tzw. zawodowych, których nauczałam zarówno w szkołach średnich i wyższych, a także babcią siedmiorga wnucząt, których przyszłość edukacyjna jest dla mnie ogromnie ważna. Mam więc wszelkie podstawy, aby mieć wyrobiony pogląd w temacie reformy.

    Byłam czynnym zawodowo nauczycielem, gdy naukę w szkołach średnich rozpoczęli absolwenci gimnazjów utworzonych w 1999 roku. Nie da się ukryć, że młodzież prezentowała słabszy poziom przygotowania, niż obserwowaliśmy to przy absolwentach ośmioklasowych podstawówek. Dość szybko zaczęła się więc ogólnopolska akcja krytykowania gimnazjów. Ten trend owocuje aktualnie decyzją o ich likwidacji.

    Pozwolę sobie zacytować Panią Minister: "Przez kilka lat budowaliśmy ten system, a później bez końca go poprawialiśmy. Po 17 latach trzeba podjąć decyzje. Gimnazja nie wyrównują szans edukacyjnych, nie podnoszą jakości nauczania" – oceniła Zalewska. Jak podkreśliła, wprowadzenie reformy sprzed kilkunastu lat "nie zaowocowała wyrównaniem osiągnięć szkolnych młodzieży z różnych środowisk"

    Czy słusznie? A jeżeli tak, to dlaczego już od przyszłego roku?

    Jako nauczycielka zatrudniona w szkolnictwie zawodowym nie miałam zbytniej orientacji, jak wygląda nauczanie na niższych poziomach. Obecnie wiem to doskonale, gdyż czwórka moich wnucząt spełnia aktualnie obowiązek szkolny (pozostałe są młodsze) i mam możliwość obserwowania jak wygląda ich edukacja. Dzieci mogą być modelowymi przykładami grup, które reforma dotknie, a równocześnie są także ofiarami nietrafionych decyzji poprzedniej ekipy rządzącej. Jest więc w tej czwórce: