Przejrzałam wątki na forum ale nie doszukałam się informacji, odpowiedzi na pytania, które mnie nurtują. Studiuję dosyć daleko od domu, dostęp do kuchni mam raczej ograniczony, dlatego interesuje mnie przechowywanie różnych potraw w słoiczkach. Dotychczas doczytałam się tylko o fasolce po bretońsku, bigosie czy jakiejś wołowinie na smalcu. A mnie interesują potrawy lekkie, typu kapusta z grzybami bez tłuszczu, gotowany kurczak, potrawka z warzyw, jakieś risotto. Czy takie potrawy również można pasteryzować a jeśli tak, to jaka jest ich trwałość? Zauważyłam, że potrawy wymieniane na forum są dosyć tłuste, więc może ten tłuszcz ma jakieś znaczenie przy pasteryzacji? Bardzo proszę o odpowiedź, bo dłużej na zupkach chińskich nie pociągnę ;p
Nie proszę o linki, proszę o odpowiedź (z całym szacunkiem). W tematach na forum nie znalazłam odpowiedzi na moje wątpliwości. Tym bardziej, że powyższy temat jest o MROŻENIU a ja pytam o PASTERYZACJĘ inaczej wekowanie :)
W tłuszczu potrawy lepiej się konserwuje, ale jego obecność w dużej ilości nie jest warunkiem pasteryzacji. Móże go nie być wcale. Za czasu moich studiów koleżanka przywoziła zawsze kurczaka pieczonego zalanego płynem jaki się tworzy podczas pieczenia pod przykryciem. Nakładany w kawałkach do szerokiego słoja był gotowany (woda mrugała lekko) przez 20 minut. . Często gotowałyśmy leczo ( w moich przepisach - polecam) w dużym garnku i jeszcze gorące lądowało w odpowiednio dużych słoikach (1 lub 2porcje). Tych słoików już nie gotowałyśmy więcej. Zamykały się stygnąc i przchowywane były w lodówce dla pewności. Zanim włożę potrawę do słoika zawsze parzę go wrzątkiem niezależnie od tego czy jeszcze gotuję czy nie. Jeśli gotuję słoik (najczęściej z mięsem gotowanym, duszonym, lub pieczonym zawsze sprawdzam temperaturę słoika i wody w garnku - mają być podobne by słoik nie pękł. Ważne by podścielić szmatką pod słoik, również by nie pękł Tyle z mojej praktyki. Pozdrawiam